تنظیم شکایت نامه اینترنتی - من و وکیل

قبل از پرداختن به موضوع تنظیم شکایت نامه اینترنتی باید بدانیم که من و وکیل طرح دعوا در قانون ایران شرایط خاص خود را دارد و اشخاصی که قصد دعوا را داشته باشند، باید طبق قانون اقدامات لازم را انجام دهند. مبنای شکایت می‌تواند حقوقی یا کیفری باشد و شاکی باید بر اساس موضوع اختلاف، شکایت خود را در مراجع مربوطه مطرح کند. تنظیم شکایت نامه اینترنتی که در اصطلاح به آن شکواییه نیز گفته می‌شود، اختصاصا برای طرح دعاوی کیفری کاربرد دارد. به عبارت دیگر، ثبت شکایت کیفری از طریق شکواییه انجام می‌شود و برخلاف دعاوی حقوقی، نیازمند ارائه و تنظیم دادخواست نیست.

منظور از شکایت نامه یا شکواییه چیست؟

قبل از آن که با مفهوم شکواییه آشنا شوید، باید به این موضوع اشاره کرد که طرح دعاوی حقوقی، ارتباطی با شکواییه ندارد و شکایت نامه در خصوص ثبت دعاوی کیفری ارتباط دارد. شکایت نامه که تحت عنوان شکواییه نیز شناخته می‌شود، برای اقامه دعاوی کیفری مورد استفاده قرار گرفته و تقدیم مراجع قضایی واجد صلاحیت می‌شود. فرمت و شکل ظاهری شکواییه توسط قوه قضاییه تنظیم شده و این اوراق برای تنظیم شکایت نامه اینترنتی کیفری در اختیار شاکیان و وکلای آن‌ها قرار می‌گیرد. شکایت نامه توسط افرادی که قصد طرح دعوا کیفری را دارند یا همان شاکی، تنظیم می‌گردد. بنابراین شاکی موظف است که مندرجات مربوطه در شکواییه را تکمیل نموده و آن را برای ارجاع به دادسرا صالح، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برساند.

تنظیم شکواییه در من و وکیل مانند دادخواست مستلزم درج مشخصات طرفین دعوا است اما با این تفاوت که در شکایت کیفری، دیگر اصحاب دعوا تحت عنوان خواهان و خوانده مطرح نیستند و در این دعاوی، شاکی و متشکی عنه مطرح است. شکواییه را نباید با دادخواست اشتباه گرفت و از جهات مختلف اینگونه اوراق قضایی تفاوت‌هایی باهم دارند. اطلاعات درج شده در شکواییه از قبیل مشخصات شاکی و متشکی عنه باید به درستی نوشته شده و تکمیل گردد. عدم تکمیل هر یک از اطلاعات شکواییه منجر به عدم رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری می‌شود. در متن شکواییه باید مستقیما به عنوان مجرمانه اشاره شود و از ذکر نکات غیر ضروری پرهیز شود. نحوه تنظیم شکایت نامه و به طور کلی شکوائیه نویسی، طبق قانون آیین دادرسی کیفری صورت می‌گیرد. البته ناگفته نماند که برای تنظیم شکایت نامه اینترنتی حقوقی یا دادخواست، مقررات و نکات بیشتری وضع شده است و از این حیث نمی‌توان تنظیم شکواییه را با دادخواست مقایسه نمود.

تنظیم شکایت نامه اینترنتی - من و وکیل

چه زمانی نیاز به تنظیم شکواییه است؟

در بخش قبل، به بررسی عنوان شکواییه یا شکایت نامه چیست، اشاره شد. حال در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه زمانی نیاز به تنظیم شکواییه است و شاکی باید در چه مواقعی برای تنظیم شکایت نامه اینترنتی اقدام کند. طبق توضیحات ارائه شده، تنظیم شکواییه به منظور ارائه شکایت کیفری انجام می‌شود و بهتر است بگوییم که رسیدگی در مراجع قضایی کیفری اعم از دادسرا و دادگاه کیفری، مستلزم تقدیم شکایت نامه مرتبط با موضوع دعوا است.

ثبت شکایت نامه اینترنتی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

اولین گام در طرح هر نوع دعوا قضایی، تهیه و تنظیم شکایت نامه اینترنتی مرتبط با موضوع دعوا است. با توجه به این که طرح دعوا کیفری از طریق شکواییه انجام می‌شود، بعد از آن که تنظیم شکایت نامه انجام شد، باید مراحل مربوط به ثبت آن از سر گرفته شود. امروزه ثبت انواع اوراق قضایی مانند شکواییه به صورت اینترنتی انجام می‌شود و مانند سابق دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراجع قضایی نیست.

تبعات عدم تنظیم شکواییه طبق اصول قانونی

تنظیم هرگونه اوراق قضایی، شرایط خاص خود را دارد و باید طبق تشریفات صورت گرفته نگارش شود. مقرراتی که به طور مثال برای تنظیم دادخواست در نظر گرفته شده است را نمی‌توان برای شکایت نامه اعمال کرد و بالعکس. برای تنظیم شکایت نامه اینترنتی نیز قوانین خاصی در قانون ذکر شده است و باید بر همان اساس صورت گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی تلفنی من و وکیل تماس حاصل نمایید.

موارد مندرج در تنظیم شکایت نامه اینترنتی

نگارش شکواییه باید طبق تشریفات و اصول قانونی انجام شود و طبق آنچه که ارائه شد، نکردن تنظیم شکایت نامه اینترنتی بر اساس مقررات مربوطه، تبعات جران ناپذیری برای ذی نفعان طرح دعاوی کیفری خواهد داشت.

برای آشنایی با نحوه نگارش شکواییه و مواردی که در شکایت نامه عنوان می‌گردد، باید به قانون آیین دادرسی کیفری رجوع کرد.

طبق ماده ۶۸ این قانون، در شکواییه طبق اصول زیر باید تهیه گردد:

  1. ذکر مشخصات اصحاب دعوا
  2. موضوع شکایت
  3. ضرر و زیان وارده به مدعی و مطالبه آن
  4. تاریخ و محل وقوع جرم
  5. ذکر دلایل و ضمائم
  6. ادله وقوع جرم، اسامی، نشانی شهود و مطلعین در صورت امکان

موارد مزبور باید در شکواییه مورد بررسی قرار گرفته و در متن شکایت نامه عنوان شود. مشخصات و اسامی شاکی و متشکی عنه به همراه سایر موارد نظیر موضوع اتهامی وارده به متشکی عنه، تاریخ و مکانی که جرم در آن رخ داده و همچنین ذکر دلایل و ضمائم جهت اثبات طرح دعوا جز موارد مهم و مورد نیاز جهت درج آن در شکواییه انجام می‌شود.

نکات مهم در تنظیم شکایت نامه اینترنتی

اگر به برگه‌های مخصوص شکواییه توجه کنید، در ابتدا با مشخصات طرفین آغاز می‌شود. طرفین اصلی اصحاب دعاوی کیفری، شاکی و مشتکی عنه است. نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت طرفین باید در فرم شکواییه پر شود. اطلاعات مربوط به شاکی باید به صورت کامل و با ذکر جزئیات دقیق اشاره شود.

نگارش شکواییه اینترنتی توسط وکیل

برای نگارش شکواییه، مهارت و فنون خاص حقوقی مورد نیاز است و طبیعتا افراد شاکی که شخصا برای تنظیم شکایت نامه اینترنتی اقدام می‌کنند، به احتمال فراوان شکواییه آن‌ها دچار نواقصی خواهد بود. نحوه نگارش شکایت نامه اینترنتی توسط وکلا به این صورت است که فرد شاکی، موضوع شکایت و مدارک لازم برای طرح شکایت را در اختیار وکیل قرار داده و در نهایت طبق تخصص و مهارت وکیل، شکایت نامه تنظیم می‌شود. تنظیم شکواییه توسط وکیل برای شاکی یک سری مزایایی دارد و با توجه به توانایی بالا وکلا در نگارش اینگونه اوراق قضایی، شکایت مربوطه در اسرع وقت تنظیم گردیده و تقدیم مقام قضایی خواهد شد. تنظیم شکواییه اینترنتی توسط وکیل طبق مقررات مندرج در قانون انجام شده و تمامی تشریفات لازم در شکایت نامه رعایت می‌گردد.

تنظیم شکایت نامه اینترنتی چگونه انجام می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که تنظیم شکات نامه اینترنتی چگونه انجام می‌شود، باید گفت که برای نگارش اینگونه اوراق قضایی می‌توانید به صورت حضوری به دفتر کار وکیل مراجعه نموده یا این که بدون نیاز به حضور، به روش آنلاین برای نگارش شکواییه اقدام کنید. در صورتی که قصد دارید شخصا اقدام به تنظیم شکواییه کنید و در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، مجموعه من و وکیل در کنار شما است و با ارائه مشاوره حقوقی تخصصی، شما را در این زمینه راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را برای تنظیم شکواییه در اختیارتان قرار می‌دهد. در هر صورت برای تهیه و تنظیم اصولی شکواییه کافی است از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان من و وکیل در ارتباط باشید.

پیام بگذارید

نگران مسائل حقوقیت نباش!!!

با مشاوره تلفنی و یا حضوری، در سریعترین زمان ممکن مسائل حقوقی خود را رفع نمایید.

         3301 – 031  و یا  09927285641

X